Kwaliteit van vertalen


In een consumptiemaatschappij als die van ons, is er oneindig veel keus. Je hebt echter maar beperkte energie, tijd, geld en aandacht. Dit geldt ook op zakelijk gebied. De keuzes die gemaakt worden zijn bepalend voor de kwaliteit van je bedrijf.  Vaak is zo goedkoop mogelijk het doel, maar daar moet bewust mee omgegaan worden. Zo goedkoop mogelijk houdt in dat je je doel probeert te bereiken aan de hand van een zo goedkoop mogelijke optie. Vergelijk het met een puber die een zes haalt voor zijn wiskunde proefwerk, of een pianist die geen fouten maakt. Dan spreekt men van voldoende en is er in principe niks aan de hand. De puber is blij met zijn zes en de pianist heeft foutloos gespeeld. Ondanks dat de pianist foutloos heeft gespeeld is er echter niemand bij wie de snaar echt geraakt is. Bij veel bedrijven is het vertalen van teksten doorgaans een van de laatste stappen in het bedrijfsproces. Vaak is er dan nog maar weinig tijd en geld beschikbaar. Als vertaalbureau is het dan ook iedere dag een uitdaging om ervoor te zorgen dat u beschikt over vertalingen van de vereiste kwaliteit, die de juiste snaar raken en toch betaalbaar blijven.

Op zakelijk gebied is de metafoor van de pianist door te zetten. Je hebt een beoogd doel voor je bedrijf. Hoe je dat wilt en gaat bereiken hangt af van de keuzes die je maakt. Wil je een Michelin ster dan kan je niet voor goedkoop gaan, maar zo goedkoop mogelijk kan altijd. Dit zijn dan ook twee dingen die niet met elkaar verward moeten worden. Koop je als sterrenrestaurant té goedkoop eten, kan je alles weer weggooien en nieuw eten kopen. Het maken van de juiste keuze is dus een kunst.

Het is voor een bedrijf dus zaak om duidelijk de prioriteiten te stellen. Wat voor bedrijf zijn we en willen we zijn? In hoeverre is kwaliteit rekbaar? Deze vragen vertalen zich naar de uiteindelijke profilering van een bedrijf. Raccourci heeft gekozen: wij zijn niet het goedkoopste vertaalbureau. Wij streven wel naar scherpe tarieven, maar de ervaring heeft ons geleerd dat de goedkoopste variant niet per se de meest passende is voor onze klanten. Kortom klinkt de goedkoopste variant op korte termijn aantrekkelijk, op de lange termijn komt het vaak uit op een “proefversie” die vervolgens een paar keer opnieuw onder de loep genomen zal moeten worden, om te rijpen en het juiste kwaliteitsniveau te bereiken die u verdient. Wij scoren liever meteen in één keer raak ook betekent het voor onze klanten dat wij niet de goedkoopste tarieven kunnen aanbieden. Kortom wij werken  graag met u samen aan een duurzame investering dat zich vertaalt voor uw bedrijf in een  vlekkeloos communicatie.

 


Geef een reactie

Je email adres word niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag de volgende HTML tags and attributes gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>