Zijn robots de toekomstige tekstschrijvers?

Vertaalbureau Raccourci voert een prachtig ambacht uit in de vorm van vertalingen, tolkdiensten en copywriting maar sluit haar ogen zéker niet voor alle ontwikkelingen en nieuwe tools die gaande zijn binnen het schrijversvak. Vandaag de dag bestaan er “schrijfrobots” die gevarieerde productomschrijvingen en rapportages schrijven. Het proces gaat als volgt: een computeralgoritme – dat onderwerpen analyseert door alle beschikbare online informatie te doorzoeken – produceert informatieve, leesbare teksten. Als deze ontwikkeling zich doorzet, bestaat er dan nog wel een toekomst voor tekstschrijvers van onder andere woningteksten?

Zo worden op de dag vandaag met behulp van ‘Machine Learning’, ofwel kunstmatige intelligentie woningteksten automatisch gegenereerd op basis van openbare kenmerken en informatie over de buurt maar ook om de waarde van een woning te bepalen. Dit is ongeveer het resultaat van een willekeurige woning: Gelegen in Hoorn ligt deze bijzondere en ruime woonboerderij aan de Keern. De woning heeft een woonoppervlakte van 290 m2 en bevindt zich op een ruim perceel met een totaal oppervlak van 3600 m2. De woning is gebouwd in 1979.De woning is gelegen in de buurt Risdam-Noord. Dit is een kindvriendelijke buurt met relatief veel gezinnen. De buurt heeft naar verhouding veel jonge inwoners van tussen de 25 en 44 jaar.

De essentie van de informatie omtrent de woning blijkt in het voorbeeld hierboven perfect gevat door Machine Learning . Echter, zal deze verzameling van informatie genoeg tot de verbeelding spreken van een potentiele koper? Hoe zit het dan met “het vertalen” in taal van de bijzonder saillante details uitsluitend zichtbaar op de foto’s? Of met het overbrengen van de potentie van een woning door suggesties te formuleren over een eventuele nieuwe indeling? Of simpelweg met de emoties die opgewekt worden door een bepaalde woning? Wat tekstschrijvers juist onderscheid van schrijfrobots is het kunnen overbrengen van alles wat informatie overstijgt: stijl, ervaringen en belevenissen, voorkeur voor bepaalde woorden, metaforen en eigenlijk de context en het verhaal omtrent een woning. Dat is tot dusver nog niet door een schrijfrobot te creëren!



Geef een reactie

Je email adres word niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag de volgende HTML tags and attributes gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>